9 iul. 2017

Cele tre1spr3zece motive - Jay Asher



Despre:
 Nu poți privi viitorul
Nu te poți întoarce în trecut
Poți afla secretul doar
... apăsând butonul „Play”
  CLAY JENSEN nu vrea să știe nimic despre casetele pe care le-a înregistrat Hannah Baker. Hannah a murit. Și secretele ei ar trebui îngropate odată cu ea.
   Dar vocea acesteia îi spune că numele lui se regăsește pe casete - și că, într-un fel  , este responsabil de moartea ei.
   Pe tot parcursul nopții, Clay ascultă înregistrările. Merge pe urma indicațiilor lăsate de Hannah, prin orășelul în care locuiește... și ceea ce descoperă îi va schimba viața pentru totdeauna.


Părerea mea:

   Jay Asher a adoptat o temă cu adevărat  sensibilă pentru majoritatea oamenilor. Ea vrea să arate cum o singură persoană poate creea „ efectul bulgărelui de zăpadă”. Cum o singură faptă poate doborâ o persoană. Cum reputația unei persoane inocente poate fi distrusă de cele mai mici vorbe sau zvonuri.

   Unul dintre persnajele principale este Clay . Clay o place pe Hannah ,dar nu o știe prea bine . După două săptămâni de la moartea ei,el primește o cutie de pantofi în care sunt puse 7 casete. Dar acestea sunt acolo cu un scop, sau cel puțin așa spunea Hannah Baker, pe înregistările care prezintă 13 povestiri ce au condus spre moartea sa. Astfel, Clay este nevoit să parcurgă o călătorie dureroasă în care află o față ascunsă , dar cea adevărată a prietenei lui. El primește o hartă cu diferite adrese, iar pe parcursul nopții se află în căutarea adevărului.


    Din punctul meu de vedere , Hannah a fost egoistă, crezând că este singură și că nu poate apela la nimeni. Perspectivele celor doi se împletesc, iar acest lucru ne prezintă povestea în două nuanțe. Pe de o parte, timpul când Hannah era în viață, iar acest lucru reflectă o anumită lumină. Ea reprezintă acea lumină. Încercă să se țină tare, chiar dacă de ce cele mai multe ori propria ei existență o înșală. Cu timpul ea nu mai poate face față și își dă seama că nici școala , nici casa, nici chiar propria sa minte nu mai erau în siguranță. E trist , dar adevărat. Când o persoană cedează , acest lucru o îndeamnă să se autodistrugă.  Dar ceea ce nu vede ea este că există persoane care chiar o puteau ajuta.

    Clay este prezentat într-o admosferă întunecată din cauza acelor casete care îl distrug pas cu pas. În același timp casetele îl ajută să treacă peste moartea ei. Eu consider că el este vinovat pentru că a iubit-o pre mult, dar a fost prea timid să o recunoască. Partea cu adevărat dureroasă a fost că ea a văzut numai când deja era prea târziu , și nu a mai luat în considerare faptul că putea să fie fericită. 

   Tony, deși este un personaj secundar, are o importanță imensă. El este acolo pentru Clay, pentru a-l împiedica să facă lucruri prostești. De asemenea are și un rol important în povestea lui Hannah Baker, fata care s-a sinucis.

    Deși nu este genul meu obișnuit de carte, povestea m-a surprin în mod plăcut. Atunci știi că o carte este bună când poți simți toate emoțiile  și când îți vine să zdrobești cartea. Cu „Cele treisprezece motive ” chiar am putut trece prin diferite stări. În opinia mea, Jay Asher la o primă vedere a exagerat cu întâmplările prin care trece Hannah Baker, dar pe parcurs mi-am dat seama că este mai mult decât atât. Ea dorește să demonstreze persoanelor care trec prin situații asemănătoare că nu sunt singure și că există în preajma lor măcar o persoană dispusă să îi asculte și să  îi ajute.
   

Citate:

„Și voi, ceilalți , ați observat cicatricile pe care mi le-ați făcut?
  Nu. Probabil că nu.
   N-a fost posibil.
   Pentru că majoritatea nu se pot vedea cu ochiul liber.”

„Dacă iubirea mi-ar fi ocean,
  n-ar mai rămâne uscat.
  Dacă iubirea mi-ar fi deșert,
  ai vedea numai nisip.
  Dacă iubirea mi-ar fi stea,
  noaptea doar lumina ar dăinui.
   Iar de iubirea mea ar avea aripi,
   Prin văzduhuri aș pluti.”

„Dacă auzi un cântec care te face să plângi, dar nu mai vrei să plângi , nu-l mai asculți.
  Dar nu poți fugi de tine însuți. Nu poți decide să nu te mai vezi pe tine.Și nu poți decide să-ți oprești gălăgia din cap.”

„Lucrurile nu mai pot fi ca în trecut. Așa cum credeai tu că erau.
  Nu ai decât... prezentul.”






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu